حماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمد | هیات حماس به قاهره می رود لفاظی وزیر دفاع انگلیس در واکنش به تحریمش از سوی ایران نخست وزیر سابق اسرائیل: ما از جنگ غزه پیروز خارج نخواهیم شد «یحیی سنوار» با رهبران گروه‌های فلسطینی در خارج در تماس است اعتراض رژیم صهیونیستی به سفر رئیس سیا به قاهره واکنش اسرائیل به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری رئیس سیا وارد قاهره شد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه گوترش: از شمار زیاد خبرنگاران کشته شده در غزه شوکه و وحشت زده‌ام تحریم‌های جدید انگلیس علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی تعلیق مبادلات تجاری ۹.۵ میلیارد دلاری ترکیه با اسرائیل تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن پنتاگون پدافند هوایی اردن را تقویت می‌کند تجهیزات جاسوسی صهیونیست‌ها در تیررس حزب‌الله لبنان راهپیمایی میلیونی مردم یمن در حمایت از غزه + فیلم و تصاویر (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازداشت دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه نیویورک یمن از آغاز مرحله چهارم تشدید عملیات علیه اسرائیل خبر داد (۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش وزیر امور خارجه به سرکوب دانشجویان معترض آمریکایی سفیر فلسطین در مقر سازمان ملل در وین: دیگر در جلسات گزارشی از غزه ارائه نمی‌دهم تشریح چگونگی انتخابات الکترونیکی مجلس| چه کسانی واجد شرایط رای دادن هستند؟
سرخط خبرها

مفهوم کلیدی مردم در حکومت اسلامی

  • کد خبر: ۱۹۳۰۶۶
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶
مفهوم کلیدی مردم در حکومت اسلامی
مسائل حوزه فرهنگ نسبت به حوزه سیاست از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. به راحتی نمی‌توان مسائل حوزه فرهنگ را خط مشی گذاری کرد.

دولت یکی از بازیگران عرصه فرهنگ است. اتفاقا بازیگران اصلی حوزه فرهنگ، مردم هستند و این مردمی که راجع به آن صحبت می‌کنیم، همان مفهمومی است که حضرت آقا از آن تحت عنوان مردم سالاری دینی یاد کرده یا مرحوم امام (ره) تحت عنوان جمهوری به آن اشاره می‌کنند.

این مفهوم مردم نشان می‌دهد که اگر بخواهیم در حوزه فرهنگ اثرگذار باشیم، باید تمام مردم را لحاظ کنیم و نگاه جامعی به تمام مردم با تمام تفاوت‌های فکری سیاسی، اعتقادی و دینی داشته باشیم.

این طور نیست که فرضا بگوییم جمهوری اسلامی فقط به شیعیان اختصاص دارد و اهل تسنن هیچ نقشی ندارند و دو گانه‌ای بین شیعه و سنی بسازیم. مفهوم مردم در حکومت اسلامی یک مفهوم کلیدی است. تمام تمرکز در حوزه فرهنگ احترام به مفهوم مردم است و مشارکت همه مردم باید لحاظ شود و اگر این دو قطبی‌های متعدد دینی، اعتقادی و سیاسی به این مفهوم خدشه وارد کند، در واقع ما در حال از بین بردن نقش مردم در جمهوریت هستیم.

مراد ما از مردم فقط مردم زنده عصر حاضر نیست، بلکه مردم تمام تاریخ و تمدن ایرانی را شامل می‌شود. ما باید به تمام این تاریخ احترام بگذاریم و این تاریخ مشخص می‌کند که انسان ایرانی چیست.

مثلا موضوع حجاب موضوع ده سال و بیست سال و بعد از انقلاب اسلامی نیست، بلکه به تاریخ چند هزار ساله ایرانی بر‌ می‌گردد که در آن هم مرد و زن ایرانی با حیا و پوشیده بودند؛ بنابراین نکته درخورتوجه این است که یک فهم عمیق تمدنی و باید نسبت به موضوع مردم داشته باشیم. این طور نیست که یک ارگان یا فرد خاصی از بالا فرمان بدهد تا فرهنگ به شکل خاصی تغییر کند بلکه باید همه بازیگران حوزه فرهنگ به هویت مداوم تاریخی و تمدنی انسان مذکور بر گردند و به آن توجه کنند.

پس حوزه فرهنگ را نمی‌شود به حوزه سیاست تقلیل داد. فرهنگ بسیار ریشه دار‌تر از سیاست است. هویت فرهنگی به چند هزار سال قبل بر‌ می‌گردد. نباید عده‌ای با توجه به شابلون‌های سیاسی، نژادی و اعتقادی و زبانی به این فرهنگ و هویت خدشه وارد کنند و آن را از بین ببرند. نتیجه این می‌شود که جمهوریت نظام اسلامی و دینی دچار خدشه خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->